רצפת אגן – מה זה ולמה היא חשובה?

איפה נמצאת רצפת האגן ולמה היא כל כך חשובה?

רצפת האגן היא מערכת של שרירים, רקמות חיבור, כלי דם ועצבים והיא ממוקמת בתחתית האגן.

תפקידיה של רצפת האגן:

  • לשמור על איברי האגן (הרחם, שלפוחית השתן ופי הטבעת) במקומם ולמנוע את צניחתם דרך פתח הנרתיק.

  • להיות חלק בתהליך ההתאפקות וההתרוקנות.

  • לסייע, יחד עם שרירי הבטן והגב, לייצוב עמוד השדרה באזור המותן.

כשרצפת האגן נחלשת, נראה תופעות כמו דליפת שתן (בדרך כלל במהלך מאמץ או התעטשות) ; קושי להתאפק במתן שתן; בריחת גזים ; כאבי גב כרוניים (בעיקר באזור המותן) ; קושי בתפקוד המיני (כאבים במהלך קיום יחסי מין) ; צניחת איברי האגן (הרחם, שלפוחית השתן ופי הטבעת).

למה רצפת האגן נחלשת ואיך אפשר למנוע זאת?

קיימות סיבות רבות להיחלשות רצפת האגן אך יש תופעה מרכזית המשפיעה על הדור שלנו במיוחד. אנחנו יושבים הרבה שעות ביום, הרבה יותר מבעבר. יש המכנים את הדור הזה כ- "דור יושבני".

בזמן הישיבה, כשיש לנו משענת לגב, הגוף לא מתאמץ לייצב את עצמו, לאסוף ולהחזיק את עצמו ולכן האיברים שלנו נהיים רפויים יותר- זה כולל גם את רצפת האגן שהולכת ונחלשת. לכך מתווספים גם גורמים נוספים המשפיעים על החלשות רצפת האגן, לדוגמא:

  • הרמת משקל כבד תוך כדי עצירת הנשימה (מפעיל לחץ גדול מאוד על רצפת האגן)
  • ישיבה לא נכונה בשירותים (ראי מאמר: ישיבה נכונה בשירותים ).
  • פעולות פשוטות כמו שיעול, עיטוש (במיוחד אם עוצרים אותם),צחוק, קינוח אף,  הריון ולידה,  השמנת יתר,  גיל ועוד…

איך ניתן לטפל ברצפת אגן חלשה?

חשוב לדעת – ניתן לחזק את רצפת האגן על ידי תרגילים לחיזוק רצפת האגן.
היתרון הגדול בתרגילים האלו הוא שהם לא נראים חיצונית כשמבצעים אותם ולכן ניתן לבצע את התרגילים בכל מקום- גם במהלך העבודה.
אם את לא בטוחה שאת מבצעת נכון את התרגילים, את יכולה לפנות לפיזיותרפיסט רצפת אגן על מנת ללמוד ולבצע אותם נכון.

*בכל מקרה, מומלץ לבקר אצל פיזיותרפיסט רצפת אגן כדי לדעת מה מצב רצפת האגן ובהתאם לקבוע תכנית אימון.

רצפת אגן  – היריון ולידה

האגן מהווה את מרכז הגוף ואימון המשלב את החיזוק הנכון יקל על נשיאת המשקל המתווסף במהלך ההיריון. לכן, מומלץ במהלך ההיריון ואפילו קצת לפני אם ההיריון מתוכנן מראש, לבצע אימונים ממוקדים בחיזוק רצפת האגן והשרירים שסביב האגן.

במהלך ההיריון עוברים על האגן לא מעט שינויים. לדוגמא, ההורמונים המופרשים לגוף לצורך התרחבות האגן כהכנתו ליציאת התינוק החוצה בזמן הלידה. בתחתית האגן נמצאים שרירי רצפת האגן, מעין ערסל התומך באיברי האגן שמעליו – הרחם, שלפוחית השתן ופי הטבעת. יחד עם גדילת הרחם, ככל שההיריון מתקדם, מופעלים על שרירי רצפת האגן עומסים גבוהים מהרגיל ובזמן הלידה עצמה הם עוברים מתיחה חזקה ולפעמים קרעים עם יציאת התינוק.

חשוב לציין שגם אצל נשים שיולדות בלידה קיסרית קיימת התרחבות של רצפת האגן לאורך ההיריון ולכן התרגול חשוב לכולן.

במהלך ההיריון הרבה נשים מרגישות צורך גובר בהטלת שתן מכיוון שהרחם נוטה ללחוץ על שלפוחית השתן הממוקמת מתחתיו. חשוב לתרגל את עבודת הסוגרים כחלק מהעבודה על שרירי רצפת האגן, וחשוב לאמן אותם מדי יום – לפני, במהלך וגם אחרי הלידה.
היכולת להרפות את השריר והתרגול של זה במהלך ההיריון, יעזרו לך גם בלידה עצמה, כי היכולת לעשות את זה יבוא בטבעיות ובלי חשיבה. יש לכך יתרון משמעותי בהקלה על כאבי הצירים.

ולאחר הלידה, בשעה טובה, מומלץ ללכת לפיזיותרפיסט רצפת אגן על מנת לבדוק את מצב רצפת האגן ולתכנן כיצד לשקם את האזור להמשך תפקוד תקין ומיטבי.

חזרה למאמרים ראשי

www.StrongMama.co.il

2019-02-02T17:15:56+00:00