fbpx
Healthy food + exercise gear
גל שחם

גל שחם

מייסדת STRONGMAMA

איך בריאות ותזונה נכונה לפני ההריון ישפיעו על ההריון שלך

בריאות האם והילד באוסטרליה, כמו ברוב שאר הארצות, בדרך כלל מתמקדים בבריאות במהלך ההיריון ובשנים הראשונות של הילוד. שיטה זו עלולה להחמיץ חלון הזדמנויות שיכול לשפר את תקופת ההיריון והלידה העתידה לבוא.

בסדרת מאמרים שפורסמה השבוע ב’לנסט’ (The Lancet), קבוצת המחקר שלי טוענת שבריאות האישה בחודשים ובשנים לפני שהן נכנסות להיריון יכולה להשפיע על בריאותם במהלך ההיריון והתפתחות העובר.

יש לנו ידע רב על השפעות העישון, צריכת אלכוהול במהלך ההיריון שמעלות את הסיכון למשקל לידה נמוך ולידה מוקדמת (לפני שבוע 37), ואשר קשור לשיעורים גבוהים יותר של מחלת לב וסוכרת בשלב מאוחר יותר בחיים.

המחקר החדש שלנו מראה שהשמנת יתר ותזונה לקויה יכולים אף הם להעלות את הסיכון לסיבוכים בהיריון כמו סוכרת היריון, לחץ דם גבוהה ורעלת היריון. רעלת היריון מאוד מסוכנת ונגרמת מתוצאה של לחץ דם גבוהה וחלבון בשתן ותוצאותיה יכולות לפגוע בכליות או בתפקוד הכבד.

לכן, חשוב לעודד נשים לשפר את אורח חייהן בצורה טובה לפני שהן מתחילות לתכנן משפחה. למעשה, זה יכול להתחיל בגיל ההתבגרות, כשמתחילים הרגלים רבים שאינם בריאים כמו עישון, תזונה לא נכונה, צריכת אלכוהול וכדומה.

משקל הגוף

השמנת יתר מעלה את הסיכוי למספר תוצאות לא טובות. אלו כוללים סיבוכים בהיריון המשפיעים על האם כמו רעלת היריון וסוכרת היריון, בנוסף לבעיות הקשורות לעובר כמו משקל לידה נמוך, משקל לידה גבוהה, או מומים מולדים כגון פגמים בצינור העצבי שמשפיעים על המוח ועמוד השדרה.

השמנת יתר של האם מעלה את רמות הגלוקוז והאינסולין (הסוכר בדמה), המניעים את צמיחת התינוק בעודו נמצא ברחם.

כמחצית מהנשים בגיל הפוריות מצויות בהשמנת יתר באוסטרליה. לא רק שהנשים הללו בסיכון גבוהה ללחץ דם גבוהה, רעלת היריון וסוכרת היריון במהלך ההיריון, מצאנו סיכון נוסף משמעותי לכל הנשים שעלו במשקל לפני ההיריון.

אפילו בקרב נשים במשקל תקין/ בריא, עלייה במשקל של יותר מ-2.5% ממשקל גופם לפני ההיריון נמצאה קשורה בסיכון גבוהה פי 2.7 לפתח סוכרת הריונית בהשוואה לנשים במשקל תקין/ בריא שלא עלו במשקל.

דיאטה ותזונה

דיאטה מושפעת ממשקל הגוף והתזונה. זו לא רק בעיה עבור מדינות במעמד כלכלי נמוך ובינוני. אפילו מדינות במעמד כלכלי גבוהה חסרים חומרים מזינים וחשובים במזון כמו מגנזיום וויטמין D.

ניתוח נתונים תזונתיים שנעשה בבריטניה מראה כי כמעט לכל הנשים בגיל הפוריות היו רמות ברזל וחומצה פולית מתחת להמלצה היומית בהיריון.

נתוני סקר בריאות ארצי מאוסטרליה מראים כי ל-40% מהנשים (גילאי 14-50) יש צריכה לא מספקת של ברזל. גם בבריטניה וגם באוסטרליה 9 מתוך 10 נשים צעירות צורכות פחות מ-5 מנות פרי או ירק ביום- זה הרבה מתחת להמלצות.

לפעמים קשה להכניס את כל הדברים הנדרשים דרך מזון בלבד. למשל, קשה להכניס דרך מזון בלבד מספיק חומצה פולית אשר ממלאת תפקיד קריטי בשלב השיליה ובהתפתחות העובר. נטילה של תוספי חומצה פולית בשניים, שלושה חודשים שלפני ואחרי ההתעברות גורמת לירידה של עד 70% בסיכון למומים במוח, עמוד השדרה ואקורד השדרה. כתוצאה מכך, נטילה של תוספי חומצה פלית הם כבר חלק מפעולות בסיסיות לנשים המתכננות להביא ילדים לעולם.

המחקר שלנו מראה שנשים עם תזונה מאוזנת ובריאה 3 שנים לפני כניסתם להיריון סבירות נמוכה שתהיה להן סוכרת היריון, לחץ דם גבוהה ורעלת היריון במהלך ההיריון. דיאטה מאוזנת כוללת צריכה מרובה של פירות, ירקות, קטניות, אגוזים, דגים ומופחתת בבשר

פעילות גופנית

פעילות גופנית הינה בעלת תפקיד הגנתי עבור האימהות והעוברים שלהן. תדירות גבוהה יותר של פעילות גופנית לפני ההתעברות מקושרות עם סיכון נמוך יותר של רעלת וסוכרת היריון. אפילו 4 שעות שבועיות של הליכה לפני הכניסה להיריון עלולות להפחית את הסיכון לסוכרת היריון, ועדיין נשים רבות בגיל הפוריות נכשלות בלהשיג יעד זה של פעילות גופנית. פחות מ2/3 מהנשים שגילן בין 26-30 עושות פעילות גופנית במשך 30 דקות ביום לפני ההיריון.

נשים זקוקות לזמן כדי להגיע לבריאות או לסגנון החיים הנדרשים לפני ההתעברות. הגעה למשקל גוף בריא, בפרט, עשויה לקחת תקופה לא מבוטלת (חודשים או שנים ולא שבועות).

אכילה בריאה, פעילות גופנית ברוב הימים והימנעות מסיגריות הם שלושה דברים שישפרו את הבריאות שלך בכל גיל, ואם את מתכננת להביא ילדים למסלול יש גם יתרונות עבורם.

*הערת המתרגמת: שימו לב שיש כאן המלצות (כגון נטילת חומצה פולית לפני ההיריון). אני ממליצה למתאמנות שלי להיוועץ עם תזונאית מתאימה או רופא לפני נטילתם.

מקור – https://theconversation.com/better-health-and-diet-well-before-conception-results-in-healthier-pregnancies-94400