fbpx
Young woman with a pilates ball doing pelvic floor exercise
גל שחם

גל שחם

מייסדת STRONGMAMA

כל מה שרצית לדעת על רצפת האגן

כל קודם, מה היא בעצם רצפת האגן?

רצפת האגן היא מערכת המורכבת מרקמות חיבור, עצבים, כלי דם וגם שרירים, היוצרים יחד מעין ערסל גמיש בחלקו התחתון של האגן. מעל ערסל זה מונחים איברי האגן  – שלפוחית השתן, הרחם והחלחולת. לכל אחד מן האיברים הללו יש פתח, מעין צינור מעבר דרך רצפת האגן: צינור השתן (שופכה), הנרתיק ופי הטבעת.

רצפת האגן - אילוסטרציה
רצפת האגן - אילוסטרציה

לרצפת האגן יש מספר תפקידים חשובים בגוף שלנו:

  • לשמור על איברי האגן (הרחם, שלפוחית השתן ופי הטבעת) במקומם ולמנוע את צניחתם דרך פתח הנרתיק.
  • להיות חלק בתהליך ההתאפקות וההתרוקנות.
  • לסייע, יחד עם שרירי הבטן והגב, לייצוב עמוד השדרה באזור המותן.

מה קורה כשרצפת האגן נחלשת?

כשרצפת האגן נחלשת, נבחין בתופעות כמו דליפת שתן (בדרך כלל במהלך מאמץ או התעטשות) ; קושי להתאפק במתן שתן; בריחת גזים ; כאבי גב כרוניים (בעיקר באזור המותן) ; קושי בתפקוד המיני (כאבים במהלך קיום יחסי מין) ; צניחת איברי האגן (הרחם, שלפוחית השתן ופי הטבעת).

ממה זה קורה ואיך ניתן למנוע את זה?

קיימות סיבות רבות להיחלשות רצפת האגן אך יש תופעה מרכזית המשפיעה על הדור שלנו במיוחד. אנחנו יושבים הרבה שעות ביום, הרבה יותר מבעבר. יש המכנים את הדור הזה כ- "דור יושבני". בזמן הישיבה, כשיש לנו משענת לגב, הגוף לא מתאמץ לייצב את עצמו, לאסוף ולהחזיק את עצמו ולכן האיברים שלנו נהיים רפויים יותר- זה כולל גם את רצפת האגן שהולכת ונחלשת. לכך מתווספים גם גורמים נוספים המשפיעים על החלשות רצפת האגן, לדוגמא: הרמת משקל כבד תוך כדי עצירת הנשימה (מפעיל לחץ גדול מאוד על רצפת האגן); ישיבה לא נכונה בשירותים ראו הסבר; פעולות פשוטות כמו שיעול, עיטוש (במיוחד אם עוצרים אותם) צחוק, קינוח אף; הריון ולידה; השמנת יתר; גיל ועוד.

איך מטפלים ברצפת אגן חלשה?

ניתן לחזק את רצפת האגן על ידי….. ניחשתן נכון – תרגילים לחיזוק רצפת האגן.
היתרון הגדול בתרגילים האלו הוא שהם לא נראים חיצונית כשמבצעים אותם ולכן ניתן לבצע את התרגילים בכל מקום ובכל שעה – גם במהלך העבודה.
אם את לא בטוחה שאת מבצעת נכון את התרגילים, את יכולה לפנות לפיזיותרפיסט רצפת אגן על מנת ללמוד ולבצע אותם נכון.

*אני תמיד ממליצה למתאמנות שלי לבקר אצל פיזיותרפיסט רצפת אגן כדי לדעת מה מצב רצפת האגן ובהתאם לקבוע תכנית אימון.

רצפת האגן - הריון ולידה

האגן מהווה את מרכז הגוף ואימון המשלב את החיזוק הנכון יקל על נשיאת המשקל המתווסף במהלך ההיריון. לכן, מומלץ במהלך ההיריון ואפילו קצת לפני אם ההיריון מתוכנן מראש, לבצע אימונים ממוקדים בחיזוק רצפת האגן והשרירים שסביב האגן.

במהלך ההיריון עוברים על האגן לא מעט שינויים. לדוגמא, ההורמונים המופרשים לגוף לצורך התרחבות האגן כהכנתו ליציאת התינוק החוצה בזמן הלידה. בתחתית האגן נמצאים שרירי רצפת האגן, מעין ערסל התומך באיברי האגן שמעליו – הרחם, שלפוחית השתן ופי הטבעת. יחד עם גדילת הרחם, ככל שההיריון מתקדם, מופעלים על שרירי רצפת האגן עומסים גבוהים מהרגיל ובזמן הלידה עצמה הם עוברים מתיחה חזקה ולפעמים קרעים עם יציאת התינוק.

חשוב לציין שגם אצל נשים שיולדות בלידה קיסרית קיימת התרחבות של רצפת האגן לאורך ההיריון ולכן התרגול חשוב לכולן.

במהלך ההיריון הרבה נשים מרגישות צורך גובר בהטלת שתן מכיוון שהרחם נוטה ללחוץ על שלפוחית השתן הממוקמת מתחתיו. חשוב לתרגל את עבודת הסוגרים כחלק מהעבודה על שרירי רצפת האגן, וחשוב לאמן אותם מדי יום – לפני, במהלך וגם אחרי הלידה.
היכולת להרפות את השריר והתרגול של זה במהלך ההיריון, יעזרו לך גם בלידה עצמה, כי היכולת לעשות את זה יבוא בטבעיות ובלי חשיבה. יש לכך יתרון משמעותי בהקלה על כאבי הצירים.

ולאחר הלידה (בשעה טובה!) מומלץ ללכת לפיזיותרפיסט רצפת אגן על מנת לבדוק את מצב רצפת האגן ולתכנן כיצד לשקם את האזור להמשך תפקוד תקין ומיטבי.


סטרונג מאמא גם באינסטגרם!

הסטודיו הראשון מסוגו בארץ המתמחה באופן אקסקלוסיבי ובלעדי בכושר לנשים משלבי ההכנה להיריון, דרך שלבי ההיריון השונים ועד שנתיים אחרי.

צרי קשר